OV-explosie Stappegoor

Meer drukte door MBO ov-kaart

Challengehouders: Gemeente Tilburg
Pitcher: Koen van Waes
Regio: Tilburg Centrum – Stappegoor


Praat en discussieer alvast mee op challengetalk.org!


Wat is het probleem?

Met de komst van de mbo-ov-kaart op 1 januari 2017 is de verwachting dat het openbaar vervoer meer belast zal worden. Het gebied Stappegoor in Tilburg staat voor nog meer uitdagingen: het aantal parkeerplaatsen is beperkt en vanaf het NS-station moet je met de fiets zigzag door de binnenstad. De komst van een grote supermarkt trekt nog meer mensen. We verwachten dat Stappegoor steeds lastiger te bereiken zal zijn.

Een stukje achtergrond:

Stappegoor: veel mensen bewegen dagelijks naar en van dit gebied om te leren, te werken, te sporten, te supporteren of te ontspannen. Vanwege de afstanden tussen opleidingslocatie, woning, binnenstad en gebieden als Stappegoor maken veel mensen gebruik van allerlei soorten vervoer, maar vooral de bus. De verwachting is dat met de invoering van de mbo-ov-kaart op 1 januari 2017 dat aantal explosief zal toenemen. De gemeente is druk bezig een mobiliteitsplan op te zetten, waarin ook deze problematiek moet worden getackeld.

Wat is de uitdaging?

Kunnen nieuwe technologie, (big) data en andere ontwikkelingen Tilburgers en met name studenten en scholieren verleiden de bus te laten gaan en voor andere vervoersmiddelen te kiezen, zoals de fiets? Of is er een andere oplossing voor Stappegoor?

Datasets

Allerlei OV gerelateerde data (lijnnetwerk, bushaltes etc.) – OpenOv
Spoorkaart (realtime)
Portaal: Verkeersintensiteit Tilburg
Buslijnen Stappegoor
Rapporten: Tilburg

Media

ovexplosiestappegoor2 ovexplosiestappegoor4